Influencer marketing, de 5 grootste trends voor 2019

2019 staat alweer bijna voor de deur en dat betekent dat de balans wordt opgemaakt in de verschillende markten. Er wordt gekeken naar de resultaten en bevindingen van het afgelopen jaar en er wordt alweer gepland en vooruit gekeken naar het nieuwe jaar. De aankomende trends worden op de voet gevolgd en hier worden de strategische plannen weer op aangepast. Waar wat zijn nu eigenlijk de 5 grootste trends voor 2019 als we kijken naar de influencer marketing?

 

1.Influencers worden ondernemers

Een trend die het laatste jaar al een aantal keer de kop op stak in de influencer marketing markt is influencers die hun eigen persoonlijke merk naar de markt brengen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan beauty-influencers die met hun eigen make-up merk komen of fitness-bloggers die hun eigen fitness guides lanceren. En of dit een slimme manier van influencer marketing is. Als succesvolle influencer heb je namelijk al een groot aantal volgers achter je aan. Grote kans dat zij als eerste jouw producten willen proberen.

 

2.Geen sluikreclame meer in influencer marketing

Waar influencers een aantal jaar geleden nog zorgeloos sluikreclame plaatse, is dat nu een grote “NO GO”. Het is van groot belang dat de influencers hun unieke en persoonlijke content waarborgen en het dus laten weten als ze deelnemen aan influencer marketing zodat de volgers zich hiervan bewust zijn.

 

3.Van video-content versus podcasts

Waar in 2018 nog vol werd gesproken over videocontent inzetten voor influencer marketing wordt er voor 2019 alweer gepraat over podcasts. Steeds meer influencers gebruiken podcasts om hun achterban te bereiken. Voor wie nog niet bekend is met deze term, een podcast is een audiouitzending waarbij een fragment wordt aangevraagd door middel van webfeeds (een voorbeeld is websyndicatie).

 

4.Influencer marketing gaat de strijd aan met nepvolgers

Geloofwaardigheid is de belangrijkste key voor het succesvol willen zijn als influencers. Helaas steken veel nepvolgers hier een stokje voor. In de influencer marketing zijn deze nepvolgers alles behalve gewenst en dat merken ook de influencers. Ze proberen er nu alles aan te doen om te voorkomen dat deze nepvolgers zich aan hun achterban toevoegen. Zo worden Instagram-accounts bijvoorbeeld op privé gezet zodat niet iedereen de influencer zomaar kan volgen.

 

5.De opkomst van de gamers in de influencer marketing

Gamende influencers hebben in 2018 flink de overhand genomen en er wordt verwacht dat deze trend in 2019 alleen maar zal blijven doorzetten. Ben jij een influencer en is jouw passie gamen? Dan is influencer marketing in 2019 misschien wel iets voor jou!